سلام!
این آموزش توسط کاربر
-----------------------------
صل اول : آشنايي مختصر با محيط بسکام
کار با نرم فزار بسکام بسيار ساده است ، کافي است کد خود را در اديتور موجود تايپ کنيد و از منوي Program گزينه ي Compile را انتخاب نماييد .
در زير به بيان برخي از ويزگي هاي اين کامپايلر پرداخته ايم :
- امکان شبيه سازي برنامه نوشته شده .
- امکان پروگرام کردن مستقيم ميکرو (بدون نياز به نرم افزار جانبي )
- داراي کليه ابزار ها و برنامه هاي مورد نياز براي کار با امکانات جانبي (برنامه هاي براي ايجاد کد LCD کاکتري و گرافيکي و رنگي ، ترمينال براي پورت سريال و...)
- اديتور قدرتمند با قابليت شناسايي دستور
- امکان ايجاد گزارش از برنامه نوشته شده .
- نمايش تصوير ميکرو کنترلر موجود در برنامه .
- و....
در اين فصل قصد نداريم تا با توضيحات اضافه شما را خسته کنيم ، به همين دليل فقط موارد اصلي را بررسي نموده و موارد ديگر را به ضمائم انتقال داده ايم . در صورتي که مايليد از شبيه ساز نرمِ افزار استفاده کنيد ، بعد از خواندن اين فصل به بخش ضمائم برويد . در صورتي که به نرم افزار قدرتمند پروتوس دسترسي داريد ، آموزش هاي پروتئوس در مسير زير را نگاه کنيد . قطعا پروتوس امکانات بيشتري را در اختيار شما ميگزارد :
\Ebook\Proteus
نحوه تهيه و نصب نرم افزار بسکام در بخش ضمائم آورده شده است .
آشنايي مختصر با محيط بسكام
File :
1- New : با زدن اين گزينه يك صفحه جديد براي نوشتن برنامه جديد باز مي شود . اين صفحه مجهز به ويرايشگر دستورات مي باشد ، يعني در صورتي كه دستوري درست وارد شود به رنگ آبي در ميايد ولي اگر دستور اشتباه باشد به رنگ معمولي (مشكي ) است (اين مورد براي تعداد كمي از دستورات اجرا نمي شود) .
2- Open : با زدن اين گزينه مي توانيد برنامه اي را كه از قبل ذخيره كرده ايد باز كنيد (برنامه ها با پسوند .BAS ذخيره ميشوند ، شما همچنين ميتوانيد برنامه خود را در داخل برنامه هاي ويرايشگر ديگر مانند Notepad بنويسيد و از اين پنجره آن را باز کنيد ).
3-Close : با انتخاب اين گزينه پنجره اي كه براي نوشتن برنامه باز شده ؛ بسته مي شود. در صورتي که شما صفحه برنامه را که در پنجره جديد نوشته ايد ذخيره نکرده باشيد ، از شما در مورد ذخيره کردن برنامه سوال مي شود.
4-Save و Save as : اين دو گزينه براي ذخيره كردن پروژه به كار ميروند.
5-Print Preview وPrint : اين دو گزينه براي چاپ كردن برنامه استفاده ميشوند با زدن گزينه Print Preview مي توانيد نسخه قابل چاپ را قبل از چاپ مشاهده كنيد.
6- Exit : با زدن اين گزينه برنامه بسكام به طور كامل بسته مي شود ؛ اما اگر برنامه شما ذخيره نشده باشد ؛در مورد ذخيره برنامه از شما پرسيده مي شود.
7- زير گزينه Exit : چند گزينه ديگر وجود دارد كه اين گزينه ها براي دسترسي سريع به آخرين فايل هاي كه باز بوده اند مي باشد.
Edit :
1- UndoوRedo : اين دو گزينه براي دست يابي به اخرين تغييرات انجام شده مي باشد.
2- Copyو CutوPaste : اين سه گزينه براي برداشتن يا كپي كردن قسمتي از متن به جاي ديگر ميباشد.
3- Find next وFind : اين دو گزينه براي پيدا كردن قسمتي از متن در برنامه مي باشد. نحوه كار به اين صورت است كه بعد از انتخاب گزينه Find ، پنجره جديدي باز مي شود كه بايد در قسمت Text to find متن مورد نظر را تايپ كنيد. بعد روي Ok كليك كنيد تا متن مورد نظر در برنامه انتخاب شود .
Findnext متن هاي كه در خط هاي بعدي برنامه وجود دارد پيدا مي كند .
4- Replace : با اين گزينه شما مي توانيد متني را جايگزين متن موجود در برنامه نماييد ، يعني در قسمت Text To Find متن يا کلمه مورد جستجو که بايد توسط متن يا کلمه ديگري جايگزين شود را تايپ کنيد و در قسمت Replace Wath متني را که بايد جايگزين شود تايپ مي کنيم .
5- دو گزينه بعدي براي گذاشتن علامت در خطوط مختلف و پرش به آنها مي باشد .
6- IndentBlock و UnindentBlock : اين دو گزينه متن انتخاب شده را به اندازه يك Tab به چپ يا راست منتقل ميكند .
7- Remark/Unremark Block : با اين گزينه ميتوانيد بخشي از برنامه نوشته شده را علامت گزاري کنيد .
8- insert ascii : با انتخاب اين گزينه ي پنجره اي باز مي شود که در آن کد اسکي کارکتر هاي مختلف وجود دارد ، با کليک کردن روي هر مورد ، کد مذکور به برنامه اضافه مي شود .
View :
1- Pin Layout: با انتخاب اين گزينه پنجره اي باز مي شود ، که در آن پايه هاي ميکرو مورد استفاده و شکل آن آورده شده است ، با بردن موس روي هر پايه نقش آن در زير تصوير نوشته مي شود .
2- Pdf Veiwer: با انتخاب اين گزينه شما ميتوانيد مشخصات ميکرو مورد استفاده را ببينيد .
3- Error Panel: با انتخاب اين گزينه پنجره ي خطاها باز مي شود ، اين پنجره بعد از کامپايل کردن برنامه ، در صورت و جود خطا خودکار باز مي شود .
4-Tip : با انتخاب اين گزينه ي پنجره Tip باز مي شود ، در اين پنجره نکاتي در مورد برنامه نويسي و ... وجود دارد .
Program :
1- Compile : با انتخاب اين گزينه برنامه نوشته شده به زبان ماشين ترجمه مي شود وفايل هاي از قبيل هگز و گزارش و...ساخته مي شود .اگر در اين مرحله برنامه داراي خطا باشد پنجره اي باز مي شود كه در آن خطاها نمايش داده مي شوند ؛ با كليك كردن روي هر خطا ، خط مربوط كه داراي خطا است قرمز مي شود .
2- Syntax check : با انتخاب اين گزينه برنامه از نظر غلط املايي چك مي شود (با زدن گزينه Compile ديگر نيازي به زدن اين گزينه نمي باشد).
3- Show result : با انتخاب اين گزينه پنجرهاي باز مي شود كه در آن گزارش كلي از برنامه وجود دارد.
4-Simulate : با انتخاب اين گزينه پنجره شبيه سازي باز مي شود و شما در اين پنجره كه داراي LCD و كيبرد و مبدل انالوگ به ديجتال و...ميباشد مي توانيد برنامه خود را شبيه سازي كنيد (براي دريافت اطلاعات بيشتر به ضمائم مراجعه کنيد).
5-Send To Chip : با انتخاب اين گزينه وارد محيط پروگرام كردن ميكرو مي شويد كه در قسمت ضمائم مفصلا توضيح داده شده است .
Tools و Options :
در اين دو منو ابزاري براي کار برنامه و ساير قطعات جانبي وجود دارد ، با زير منو هاي موجود در اين منوها در طول برنامه آشنا خواهيم شد .
مفهوم برخي از عبارتي که از اين به بعد ميبينيم :
1- VCC وGND : منظور از اين دو کلمه پايه هاي تغذيه مي باشد که معمولا VCC ، 5 ولت وGND صفر ولت است ، شما مي توانيد اين تغذيه را از پورت USB کامپيوتر خود بگيريد .
2- پورت (PORT) : هرميکرو داراي چندين پورت مي باشد و هر پورت داراي چندين پايه است (معمولا 8 پايه) براي مثال ميکرو مگا 32 (ATmega32) داراي 4 پورت A,B,C,D مي باشد که هر پورت 8 پايه دارد و پورت A (PORTA) از پايه 33 تا 40 ميکرو و پايه شماره 40 پين A.0 (PINA.0) و پايه 39 پين (PINA.1) A.1 ... و پايه 33 پين (PINA.7) A.7 مي باشد )براي ديدن ساير اطلاعات ميکروها به ديتاشيت آنها مراجعه کنيد) .
3- پين (PIN): به هر پايه هاي ميکرو پين نيز گفته مي شود . مثلا پين A.1 ، يعني پايه شماره يک پورت A ، که در ميکرو مگا 16 پايه شماره 39 ميباشد .
4- کريستال : ميکرو براي تنظيم زمان براي انجام کارها به يک نوسان ساز نياز دارد که به اين نوسان ساز کريستال گفته مي شود حداکثر کريستال مورد استفاده برايAVR هاي معمولي 16 مگاهرتز مي باشد . همچنين ميکرو هاي AVR داراي نوسان ساز داخلي مي باشد ،که در صورت نياز مي توانيد از آن استفاده کنيد. کريستال به دو پايه Xtal 1 و Xtal2 متصل مي شود ، اين پايه ها براي ميکرو ATmega32 پايه هاي 12 و 13 مي باشد .
5- پين هايAVR داراي چندين نقش ميباشد ، مثلا پين A.0 (PINA.0) (پايه شماره 40 ) در ATmega32 علاوه براينکه ميتواند به عنوان ورودي يا خروجي استفاده شود ميتواند به عنوان ورودي مبدل انالوگ به ديجتال استفاده گردد . شما نميتوانيد در يک زمان از دونقش يک پين يا پورت استفاده کنيد . براي فهميدن نقش ديگر پين ها به ديتاشيت آنها مراجعه نماييد .
6- رجيستر حافظه : مکان هاي از حافظه ي ميکرو ميباشد که اعداد و متغير ها در آنجا ذخيره ميشوند .
7- آدرس حافظه : براي سادگي کار با حافظه ها ، آن ها را به بخش هاي کوچکي تقسيم ميکنند ، شما ميتوانيد اين خانه ها را آدرس دهي کنيد و متغير يا ثابت هاي مورد نظر را ذخيره کنيد .
8- پروگرامر : پروگرامر دستگاهي است که کد هگز ايجاد شده توسط کامپايلر را از کامپيوتر به ميکرو منتقل ميکند ، پروگرامر ها از يک طرف به ميکرو و از طرف ديگر به يکي از پورت هاي کامپيوتر متصل ميشوند .
این آموزش توسط کاربر
کد پیاچپی:
omidvarshoei
-----------------------------
صل اول : آشنايي مختصر با محيط بسکام
کار با نرم فزار بسکام بسيار ساده است ، کافي است کد خود را در اديتور موجود تايپ کنيد و از منوي Program گزينه ي Compile را انتخاب نماييد .
در زير به بيان برخي از ويزگي هاي اين کامپايلر پرداخته ايم :
- امکان شبيه سازي برنامه نوشته شده .
- امکان پروگرام کردن مستقيم ميکرو (بدون نياز به نرم افزار جانبي )
- داراي کليه ابزار ها و برنامه هاي مورد نياز براي کار با امکانات جانبي (برنامه هاي براي ايجاد کد LCD کاکتري و گرافيکي و رنگي ، ترمينال براي پورت سريال و...)
- اديتور قدرتمند با قابليت شناسايي دستور
- امکان ايجاد گزارش از برنامه نوشته شده .
- نمايش تصوير ميکرو کنترلر موجود در برنامه .
- و....
در اين فصل قصد نداريم تا با توضيحات اضافه شما را خسته کنيم ، به همين دليل فقط موارد اصلي را بررسي نموده و موارد ديگر را به ضمائم انتقال داده ايم . در صورتي که مايليد از شبيه ساز نرمِ افزار استفاده کنيد ، بعد از خواندن اين فصل به بخش ضمائم برويد . در صورتي که به نرم افزار قدرتمند پروتوس دسترسي داريد ، آموزش هاي پروتئوس در مسير زير را نگاه کنيد . قطعا پروتوس امکانات بيشتري را در اختيار شما ميگزارد :
\Ebook\Proteus
نحوه تهيه و نصب نرم افزار بسکام در بخش ضمائم آورده شده است .
آشنايي مختصر با محيط بسكام
File :
1- New : با زدن اين گزينه يك صفحه جديد براي نوشتن برنامه جديد باز مي شود . اين صفحه مجهز به ويرايشگر دستورات مي باشد ، يعني در صورتي كه دستوري درست وارد شود به رنگ آبي در ميايد ولي اگر دستور اشتباه باشد به رنگ معمولي (مشكي ) است (اين مورد براي تعداد كمي از دستورات اجرا نمي شود) .
2- Open : با زدن اين گزينه مي توانيد برنامه اي را كه از قبل ذخيره كرده ايد باز كنيد (برنامه ها با پسوند .BAS ذخيره ميشوند ، شما همچنين ميتوانيد برنامه خود را در داخل برنامه هاي ويرايشگر ديگر مانند Notepad بنويسيد و از اين پنجره آن را باز کنيد ).
3-Close : با انتخاب اين گزينه پنجره اي كه براي نوشتن برنامه باز شده ؛ بسته مي شود. در صورتي که شما صفحه برنامه را که در پنجره جديد نوشته ايد ذخيره نکرده باشيد ، از شما در مورد ذخيره کردن برنامه سوال مي شود.
4-Save و Save as : اين دو گزينه براي ذخيره كردن پروژه به كار ميروند.
5-Print Preview وPrint : اين دو گزينه براي چاپ كردن برنامه استفاده ميشوند با زدن گزينه Print Preview مي توانيد نسخه قابل چاپ را قبل از چاپ مشاهده كنيد.
6- Exit : با زدن اين گزينه برنامه بسكام به طور كامل بسته مي شود ؛ اما اگر برنامه شما ذخيره نشده باشد ؛در مورد ذخيره برنامه از شما پرسيده مي شود.
7- زير گزينه Exit : چند گزينه ديگر وجود دارد كه اين گزينه ها براي دسترسي سريع به آخرين فايل هاي كه باز بوده اند مي باشد.
Edit :
1- UndoوRedo : اين دو گزينه براي دست يابي به اخرين تغييرات انجام شده مي باشد.
2- Copyو CutوPaste : اين سه گزينه براي برداشتن يا كپي كردن قسمتي از متن به جاي ديگر ميباشد.
3- Find next وFind : اين دو گزينه براي پيدا كردن قسمتي از متن در برنامه مي باشد. نحوه كار به اين صورت است كه بعد از انتخاب گزينه Find ، پنجره جديدي باز مي شود كه بايد در قسمت Text to find متن مورد نظر را تايپ كنيد. بعد روي Ok كليك كنيد تا متن مورد نظر در برنامه انتخاب شود .
Findnext متن هاي كه در خط هاي بعدي برنامه وجود دارد پيدا مي كند .
4- Replace : با اين گزينه شما مي توانيد متني را جايگزين متن موجود در برنامه نماييد ، يعني در قسمت Text To Find متن يا کلمه مورد جستجو که بايد توسط متن يا کلمه ديگري جايگزين شود را تايپ کنيد و در قسمت Replace Wath متني را که بايد جايگزين شود تايپ مي کنيم .
5- دو گزينه بعدي براي گذاشتن علامت در خطوط مختلف و پرش به آنها مي باشد .
6- IndentBlock و UnindentBlock : اين دو گزينه متن انتخاب شده را به اندازه يك Tab به چپ يا راست منتقل ميكند .
7- Remark/Unremark Block : با اين گزينه ميتوانيد بخشي از برنامه نوشته شده را علامت گزاري کنيد .
8- insert ascii : با انتخاب اين گزينه ي پنجره اي باز مي شود که در آن کد اسکي کارکتر هاي مختلف وجود دارد ، با کليک کردن روي هر مورد ، کد مذکور به برنامه اضافه مي شود .
View :
1- Pin Layout: با انتخاب اين گزينه پنجره اي باز مي شود ، که در آن پايه هاي ميکرو مورد استفاده و شکل آن آورده شده است ، با بردن موس روي هر پايه نقش آن در زير تصوير نوشته مي شود .
2- Pdf Veiwer: با انتخاب اين گزينه شما ميتوانيد مشخصات ميکرو مورد استفاده را ببينيد .
3- Error Panel: با انتخاب اين گزينه پنجره ي خطاها باز مي شود ، اين پنجره بعد از کامپايل کردن برنامه ، در صورت و جود خطا خودکار باز مي شود .
4-Tip : با انتخاب اين گزينه ي پنجره Tip باز مي شود ، در اين پنجره نکاتي در مورد برنامه نويسي و ... وجود دارد .
Program :
1- Compile : با انتخاب اين گزينه برنامه نوشته شده به زبان ماشين ترجمه مي شود وفايل هاي از قبيل هگز و گزارش و...ساخته مي شود .اگر در اين مرحله برنامه داراي خطا باشد پنجره اي باز مي شود كه در آن خطاها نمايش داده مي شوند ؛ با كليك كردن روي هر خطا ، خط مربوط كه داراي خطا است قرمز مي شود .
2- Syntax check : با انتخاب اين گزينه برنامه از نظر غلط املايي چك مي شود (با زدن گزينه Compile ديگر نيازي به زدن اين گزينه نمي باشد).
3- Show result : با انتخاب اين گزينه پنجرهاي باز مي شود كه در آن گزارش كلي از برنامه وجود دارد.
4-Simulate : با انتخاب اين گزينه پنجره شبيه سازي باز مي شود و شما در اين پنجره كه داراي LCD و كيبرد و مبدل انالوگ به ديجتال و...ميباشد مي توانيد برنامه خود را شبيه سازي كنيد (براي دريافت اطلاعات بيشتر به ضمائم مراجعه کنيد).
5-Send To Chip : با انتخاب اين گزينه وارد محيط پروگرام كردن ميكرو مي شويد كه در قسمت ضمائم مفصلا توضيح داده شده است .
Tools و Options :
در اين دو منو ابزاري براي کار برنامه و ساير قطعات جانبي وجود دارد ، با زير منو هاي موجود در اين منوها در طول برنامه آشنا خواهيم شد .
مفهوم برخي از عبارتي که از اين به بعد ميبينيم :
1- VCC وGND : منظور از اين دو کلمه پايه هاي تغذيه مي باشد که معمولا VCC ، 5 ولت وGND صفر ولت است ، شما مي توانيد اين تغذيه را از پورت USB کامپيوتر خود بگيريد .
2- پورت (PORT) : هرميکرو داراي چندين پورت مي باشد و هر پورت داراي چندين پايه است (معمولا 8 پايه) براي مثال ميکرو مگا 32 (ATmega32) داراي 4 پورت A,B,C,D مي باشد که هر پورت 8 پايه دارد و پورت A (PORTA) از پايه 33 تا 40 ميکرو و پايه شماره 40 پين A.0 (PINA.0) و پايه 39 پين (PINA.1) A.1 ... و پايه 33 پين (PINA.7) A.7 مي باشد )براي ديدن ساير اطلاعات ميکروها به ديتاشيت آنها مراجعه کنيد) .
3- پين (PIN): به هر پايه هاي ميکرو پين نيز گفته مي شود . مثلا پين A.1 ، يعني پايه شماره يک پورت A ، که در ميکرو مگا 16 پايه شماره 39 ميباشد .
4- کريستال : ميکرو براي تنظيم زمان براي انجام کارها به يک نوسان ساز نياز دارد که به اين نوسان ساز کريستال گفته مي شود حداکثر کريستال مورد استفاده برايAVR هاي معمولي 16 مگاهرتز مي باشد . همچنين ميکرو هاي AVR داراي نوسان ساز داخلي مي باشد ،که در صورت نياز مي توانيد از آن استفاده کنيد. کريستال به دو پايه Xtal 1 و Xtal2 متصل مي شود ، اين پايه ها براي ميکرو ATmega32 پايه هاي 12 و 13 مي باشد .
5- پين هايAVR داراي چندين نقش ميباشد ، مثلا پين A.0 (PINA.0) (پايه شماره 40 ) در ATmega32 علاوه براينکه ميتواند به عنوان ورودي يا خروجي استفاده شود ميتواند به عنوان ورودي مبدل انالوگ به ديجتال استفاده گردد . شما نميتوانيد در يک زمان از دونقش يک پين يا پورت استفاده کنيد . براي فهميدن نقش ديگر پين ها به ديتاشيت آنها مراجعه نماييد .
6- رجيستر حافظه : مکان هاي از حافظه ي ميکرو ميباشد که اعداد و متغير ها در آنجا ذخيره ميشوند .
7- آدرس حافظه : براي سادگي کار با حافظه ها ، آن ها را به بخش هاي کوچکي تقسيم ميکنند ، شما ميتوانيد اين خانه ها را آدرس دهي کنيد و متغير يا ثابت هاي مورد نظر را ذخيره کنيد .
8- پروگرامر : پروگرامر دستگاهي است که کد هگز ايجاد شده توسط کامپايلر را از کامپيوتر به ميکرو منتقل ميکند ، پروگرامر ها از يک طرف به ميکرو و از طرف ديگر به يکي از پورت هاي کامپيوتر متصل ميشوند .