• ¡Welcome to Square Theme!
  • This news are in header template.
  • Please ignore this message.
مهمان عزیز خوش‌آمدید. ورود عضــویت


امتیاز موضوع:
  • 186 رای - 2.04 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: همه چیز درباره پردازش تصاویر
حالت خطی
#7
یه سری اطلاعات هم در مورد فشرده سازی تصاویر :
درباره فشرده سازی تصویر
برای کلاس مدیریت سایت‌های خبری – کارشناسی ارشد ژورنالیسم این بار هم علی رمضانی از تیم مفاهیم زحمت تهیه این متن را برای کلاس کشیده است درباره اش در کلاس صحبت می کنیم: ” برای ذخیره سازی باید حجم اطلاعات را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم . اساس تمام روشهای فشرده سازی کنار گذاردن برخی از اطلاعات و داده ها است . ضریب یا نسبت فشرده سازی , میزان و در صد کنار گذاشتن اطلاعات را مشخص می کند در ذخیره سازی انتقال اطلاعات آسان تر میشود و پهنای باند و فرکانسی مورد نیاز کاهش میابد . امروزه روشهای متعدد وپیشرفته زیادی برای فشرده سازی وجود دارد . فشرده سازی تصویر از این اصل مهم تبعیت می کند که چشم انسان حد فاصل دو عنصر تصویری نزدیک به هم را یکسان دیده و تمایز آنها را نمیتواند تشخیص دهد همچنین اثر نور و تصویر برای مدت زمان معینی در چشم باقی مانده و از بین نمیرود در مورد تصاویر متحرک اطلاعات از یک فریم به فریم دیگر فقط زمانی تغییر میکند که اطلاعات آن پیکسل تغییر کرده باشد یعنی اطلاعات زمینه ثابت و اطلاعات جسم متحرک به صورت مجزا ذخیره یا ارسال میشود به این ترتیب اطلاعات زیادی که ثابت هستند فقط در یک فریم ثبت میشوند و در فریم های بعدی از آن استفاده می شود . روش JPEG مخفف کلمات : JOINT PHOTOGRAPHIC EXPERT GROUP است از این روش در فشرده سازی عکس و تصاویر گرافیکی ساکن استفاده می شود JPEG اولین و ساده ترین روش در فشرده سازی تصویر است به همین دلیل در ابتدا سعی شد برای فشرده سازی تصاویر متحرک مورد استفاده قرار گیرد برای این منظور تصاویر به صورت فریم فریم مانند عکس فشرده می شدند وبا ابداع روش MOTION JPEG برای ارتباط دادن این عکسها به هم تلاش شد که با مشکلاتی همراه بود . روش MPEG MOVING PICTURE EXOERT GROUP این روش در ابتدای سال ۹۰ ابداع شد در این روش اطلاعات تصویر با سرعت حدود ۵/۱ مگا بیت بر ثانیه انتقال پیدا میکرد که در تهیه تصاویر ویدئویی وی سی دی استفاده می شد . با این روش امکان ذخیره حدود ۶۵۰ مگا بایت اطلاعات معادل حدود ۷۰ دقیقه تصویر متحرک در یک دیسک وجود دارد .در MPEG بیتهای اطلاعات به صورت سریال ارسال میشوند و به همراه آنها بیتهای کنترل و هماهنگ کننده نیز ارسال میشوند که موقعیت و نحوه قرار گیری بیتهای اطلاعاتی را برای انتقال و ثبت اطلاعات صدا و تصویر تعیین میکند . MP3 نیز روشی برای فشرده سازی اطلاعات صوتی بویژه موسیقی است که از طریق آن حجم زیادی از اطلاعات صوتی در فضای نسبتا کوچکی ذخیره می شود .در روش MPEG2 از ضریب فشرده سازی بالاتری استفاده میشود و امکان دسترسی به اطلاعات ۳ تا ۱۵ مگا بیت بر ثانیه است از این روش در دی وی دی های امروزی استفاده می شود در اینجا نیز هر فریم تصویری شامل چندین سطر از اطلاعات دیجیتالی است . روش MPEG 4 از این روش برای تجهیزاتی که با انتقال سریع یا کند اطلاعات سرو کار دارند استفاده می شود این روش توانایی جبران خطا و ارائه تصویر با کیفیت بالا را دارد مسئله خطا و جبران آن در مورد تلفن های همراه و کامپیوتر های خانگی و لپ تاپ ها و شبکه ها از اهمیت زیادی بر خوردار است در شبکه های کامپیوتری باید تصویر برای کاربرانی که از مودمهای سریع یا کند استفاده می کنند به خوبی نمایش داده شود در چنین حالتی روش MPEG 4 مناسب است از این روش در دوربینهای تلویزیونی نیز استفاده می شود . ایده اصلی این روش تقسیم یک فریم ویدئویی به یک یا چند موضوع است که مطابق قاعده خاصی کنار هم قرار می گیرند مانند درختی که از روی برگهای آن بتوان به شاخه تنه یا ریشه آن دست یافت .هر برگ می تواند شامل یک موضوع صوتی یا تصویری باشد.هر کدام از این اجزا به صورت مجزا و جداگانه قابل کپی و یا انتقال هستند.این تکنیک را با آموزش زبان می تونیم مقایسه کنیم.همانطوریکه در آموزش زبان کلمات به صورت مجزا وجدا گانه قرار داده می شوند و ما با مرتب کردن آن جملات خاصی می سازیم و می توانیم در چند جمله، کلمات مشترک را فقط یکبار بنویسیم و هنگام مرتب کردن آن ها به کلمات مشترک رجوع کنیم در اینجا هم هریک از این اجزا یک موضوع خاص را مشخص می کند و ما می توانیم اجزا مشترک را فقط یکبار به کار ببریم و هنگام ساختن موضوع به آنها رجوع کنیم. هر یک از موضوعات هم می توانند با موضوعات دیگر ترکیب و مجموعه جدیدی را بوجود آورند.این مسئله باعث انعطاف پذیری و کاربرد فراوان روش MPEG4می شود.برای مثال به صحنه بازی تنیس توجه کنید.در یک بازی تنیس می توان صحنه را به دو موضوع بازیکن و زمین بازی تقسیم کرد زمین بازی همواره ثابت است بنا بر این بعنوان یک موضوع ثابت همواره تکرار می شود ولی بازیکن همواره در حال حرکت است و چندین موضوع مختلف خواهد بود. این مسئله سبب کاهش پهنای باند اشغالی توسط تصاویر دیجیتالی میشود. توجه داشته باشید که علاوه بر سیگنال های مربوط به این موضوعات سیگنال های هماهنگ کننده ای هم وجود دارند که نحو ه ترکیب و قرار گیری صحیح موضوعات را مشخص می کند.” کد هافمن کد هافمن یکی از روشهای فشرده سازی اطلاعات است که بطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. این روش میتواند بین ۲۰% تا ۹۰% اطلاعات را فشرده کند. بطور خیلی خلاصه میتوان گفت که در این روش برای کاراکترهایی که تعداد تکرار آنها در فایل بیشتر است، کد کوتاه‌تری در نظر گرفته میشود و برای آنهایی که کمتر تکرار شده‌اند کدی طولانی‌تر. الگریتمش تو همه کتابهای طراحی الگریتم هست. کد برنامه با VB.Net نوشته شده.
منبع :
http://fathabad88.blogfa.com/post-244.aspx
گروه دور همی پارسی کدرز
https://t.me/joinchat/GxVRww3ykLynHFsdCvb7eg
 
پاسخ
  


پیام‌های این موضوع
RE: همه چیز درباره پردازش تصاویر - توسط Amin_Mansouri - 06-19-2011، 08:06 PM
RE: همه چیز درباره پردازش تصاویر - توسط thania - 04-03-2012، 09:03 PM
RE: همه چیز درباره پردازش تصاویر - توسط thania - 04-04-2012، 07:50 PM
RE: همه چیز درباره پردازش تصاویر - توسط thania - 04-06-2012، 10:38 AM

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ۶ نکته مهم درباره سئو در سال ۲۰۱۷ as2017 0 1,183 11-11-2017، 11:07 PM
آخرین ارسال: as2017
  مجموعه سورس کد پردازش تصاویر ( متلب ) Amin_Mansouri 4 18,619 08-21-2015، 10:56 AM
آخرین ارسال: عبادی
  مقاله و سورس کد شناسایی ماشین و انسان در پردازش تصاویر Amin_Mansouri 0 5,778 05-06-2013، 07:15 PM
آخرین ارسال: Amin_Mansouri
  پردازش تصاویر thania 10 13,010 03-06-2012، 12:42 AM
آخرین ارسال: Amin_Mansouri

پرش به انجمن:


Browsing: 3 مهمان